פצעי לחץ בגיל השלישי: כל הגורמים האפשריים

ככל שאנו מתבגרים, העור שלנו הופך דק יותר, שביר יותר ופחות אלסטי, מה שהופך אותו לרגיש יותר לפציעות ולנזקים. פצעי לחץ הם פצעים כואבים ולעיתים אף מסכני חיים הידועים גם כפצעי שינה או כיבי דקוביטוס. פצעים אלו מתפתחים כאשר אדם מבלה תקופות ממושכות במצב אחד וגורם ללחץ על אזורים ספציפיים בגוף. במאמר זה, נדון בגורמים האפשריים לפצעי לחץ בגיל השלישי.

 

הבנת פצעי לחץ

לפני שנצלול לתוך הסיבות, בואו ניקח רגע להבין מה הם פצעי לחץ. פצעי לחץ הם פציעות המתרחשות כאשר העור והרקמות הבסיסיות נדחסים בין עצמות בולטות למשטח חיצוני, כגון מיטה או כיסא גלגלים במשך תקופה ממושכת. פצעים אלו מתרחשים בדרך כלל באזורים עם מעט שומן בגוף, כגון העקבים, הירכיים ועצם הזנב.

 

גורמים לפצעי לחץ

פצעי לחץ יכולים להתרחש עקב מגוון סיבות, להלן מספר סיבות:

 

חוסר תנועה:

חוסר תנועה הוא אחד הגורמים המובילים לפצעי לחץ בגיל השלישי. כאשר אדם חסר תנועה מבלה זמן רב בתנוחה אחת, הלחץ על העור והרקמות הבסיסיות עלול להוביל לפצעי לחץ. זו הסיבה שחולים מרותקים למיטה, משתמשים בכיסא גלגלים ובעלי מוגבלות בניידות נמצאים בסיכון גבוה לפתח פצעי לחץ.

 

תזונה לקויה:

תזונה לקויה יכולה לתרום להתפתחות פצעי לחץ. תזונה חסרת חומרים מזינים, במיוחד ויטמין C וחלבון, עלולה להחליש את העור ולהפוך אותו לרגיש יותר לנזק. גם התייבשות יכולה לתרום להתפתחות פצעי לחץ.

 

חיכוך וחתכים:

חיכוך וחתכים עלולים לגרום לפצעי לחץ על ידי שפשוף העור במשטח, דבר שקורה לעיתים קרובות כאשר אדם ממוקם מחדש במיטה או כאשר הוא מחליק מטה בכיסא או בכיסא גלגלים.

 

מצבים רפואיים:

מצבים רפואיים מסוימים יכולים להגביר את הסיכון לפתח פצעי לחץ. מצבים אלה כוללים סוכרת, מחלת עורקים היקפיים ופציעות בחוט השדרה.

 

גיל:

ככל שאנו מתבגרים, העור שלנו הופך דק ושביר יותר, מה שהופך אותנו רגישים יותר ומעמיד אותנו בסיכון לפתח פצעי לחץ. בנוסף, מבוגרים רבים סובלים מחוסר תנועה, מה שעלול להגביר את הסיכון לפתח פצעי לחץ.

בריחת שתן:

בריחת שתן עלולה להוביל להתפתחות פצעי לחץ על ידי חשיפת העור ללחות, מה שעלול להחליש אותו ולהפוך אותו לרגיש יותר לנזק.

 

מניעת פצעי לחץ

ניתן למנוע פצעי לחץ על ידי הקפדה על מיקום מחדש באופן קבוע, שמירה על תזונה טובה והידרציה, שימוש במזרנים למניעת פצעי לחץ ומתן ציוד סטומה מתאים בעת הצורך.

 

לסיכום,

פצעי לחץ הם פצעים כואבים שיכולים להתפתח עקב מגוון סיבות. הבנת גורמי הסיכון ונקיטת צעדים למניעתם הינה חיונית לרווחתם של חולים בגיל השלישי. על ידי ביצוע הטיפים המתוארים במאמר זה, תוכלו להפחית את הסיכון לפצעי לחץ ולספק טיפול טוב יותר לאלה הפגיעים ביותר.

תוכן עניינים

Nursing Home Guidance

הנחיות חשובות לבחירת בית אבות סיעודי

במהלך בחירת בית אבות סיעודי, חשוב להבין את צרכי האדם שצפוי להתגורר במקום. זה יכול להיות הכל מהכוח הפיזי של האדם, המצב הנפשי שלו, הצורך בטיפולים מיוחדים או הצורך באישורים מסוימים. הכרה תמהה בצרכים תוכל להכווין את החיפוש אל המקום המתאים ביותר.

לקריאת המאמר »
עורכת דין

הבטחת מורשתך: המשמעות של יצירת צוואה לאזרחים ותיקים

ככל שאנו נכנסים לשנות הזהב שלנו, זה הופך להיות יותר ויותר חשוב לעשות סידורים לעתיד. זקנים רבים מתעלמים מהחשיבות והצורך ביצירת צוואה. קשישים רבים מניחים שרכושם יעבור אוטומטית ליקיריהם, אך ללא צוואה, אין ערובה לכך שרצונותיהם יתגשמו.

לקריאת המאמר »